Belgian Brass

Het koperensemble Belgian Brass is ontstaan uit het voormalig kwintet Belgian Brass Soloists. Artistiek leider Manu Mellaerts lanceerde het idee om een grotere, meer polyvalente groep musici te verenigen, om zo de artistieke mogelijkheden van dit ensemble te verruimen. Door dit “nieuwe concept” kon dan ook meer dynamisch bereik en een groter artistiek kleurenpalet gecreëerd worden.

Belgian Brass wil muziek van alle tijden en genres brengen, en dit voor een zo ruim mogelijk publiek. Steeds op een artistiek verantwoorde manier en met topkwaliteit in het achterhoofd. Om dit te garanderen is het ensemble samengesteld uit eminente musici die allen een solistenplaats in diverse symfonische orkesten verworven hebben. Hierdoor kan Belgian Brass tot het uiterste gaan, zowel in de keuze van repertoire, als in het verleggen van grenzen qua virtuositeit en muzikaliteit.
Ook de toevoeging van slagwerk, evenals de keuze om in verschillende opstellingen te willen werken, zorgen voor een modern, flexibel en toch herkenbaar ensemble. Het is dan ook niet toevallig dat de debuut-CD van het ensemble ‘Pushing the Limits’ als titel meekreeg.

Om het meest uiteenlopende “luisterpubliek”  te kunnen bereiken, is het samenstellen van een “evenwichtig” concertprogramma van groot belang. Door de samenbreng van het talent,  ervaring en vooral door hun artistieke gedrevenheid, kunnen de 12 musici van Belgian Brass omgaan met een haast onbeperkt scala aan muziekgenres: van renaissance tot hedendaags, van symfonisch tot pop, van ernstig tot ludiek…
Door dit zeer ruim en variabel aanbod aan repertoire, en mede door het meer dan “speciaal” concept, wordt voor u het bijwonen van een Belgian Brass concert zonder twijfel een unieke en onvergetelijke ervaring!

Trompetten

Manu Mellaerts

Manu Mellaerts ving zijn muzikale opleiding aan in de academie van Tienen. Daarna studeerde hij aan het Lemmensinstituut te Leuven en vervolgens aan het Conservatorium te Brussel, waar hij het Hogere Diploma voor Trompet en Kamermuziek behaalde, alsook een pedagogisch diploma. Hij vervolmaakte zich bij Pierre Thibaud te Parijs, bij Roger Delmotte te Versailles en bij Edward Tarr te Basel.
In 1985 werd hij laureaat van de VRT Tenuto wedstrijd en in 1987 laureaat van de Internationale Trompetwedstrijd te Toulon. Van 1984 tot 1986 was hij als trompettist verbonden aan het Vlaams Radio Orkest, terwijl hij leraar was aan het Lemmensinstituut te Leuven tot 1987. Sinds 1986 is hij solotrompettist bij het Orkest van de Muntschouwburg en docent aan het Conservatorium te Brussel. Als solist trad Manu Mellaerts op met o.a. het Orkest van de Muntschouwburg, het Vlaams Radio Orkest, de Beethoven Academie, I Fiaminghi, het Collegium Instrumentale Brugense, en l’Orchestre de Wallonie. Hij is stichter en artistiek leider van het koperensemble Belgian Brass.Als gastdocent is hij veelgevraagd op diverse stages en zomercursussen. Manu Mellaerts werkte mee aan diverse CD-opnamen, ondermeer een bijzondere opname van diverse barok- en klassieke concerto’s met het Collegium Instrumentale Brugense.

Leo Wouters

Leo Wouters kreeg zijn eerste muzieklessen van zijn grootvader Leonard Hermans, waarna hij naar de muziekhumaniora van het Lemmensinstituut ging. Nadat hij zijn eerste prijs voor notenleer behaalde, studeerde hij verder voor trompet en kamermuziek. Hij werd laureaat in beide disciplines. Daarna behaalde hij de hogere diploma’s trompet en kamermuziek, beide met grote onderscheiding, in de klas van Dhr. Léon Pétré.
Vijf jaar lang was Leo Wouters eerste trompettist van de Beethovenacademie, waarna hij lessenaaraanvoerder trompet werd van het Nationaal Orkest van België. Hij werkt ook geregeld samen met het Orkest Van De Munt, de Filharmonie e.a. . Hij speelt ook regelmatig solo optredens met het Nationaal orkest van België, Frascati Symphonic e.a. .
Leo Wouters is ook lid van diverse ensembles waaronder het Belgian Brass trio, het Gabriëli koperkwintet en het Gabriëli koper ensemble, waarmee hij op verscheidene festivals in binnen- en buitenland speelde. Zo concerteerde hij met deze ensembles in Italië, Frankrijk, Engeland, Spanje en Mexico. Tevens is hij eveneens actief als docent trompet en kamermuziek aan de Luca school of arts te Leuven

Steven Devolder

Steven Devolder zette zijn eerste stappen in de muziek op 8 jarige leeftijd in de muziekacademie van Harelbeke.Vervolgens ging hij naar de kunsthumaniora van Gent waar hij reeds zijn eerste prijs notenleer en kwalificatie slagwerk behaalde. Daarna studeerde hij aan de Conservatoria van Rijsel, Gent en Maastricht, waar hij het Meesterdiploma voor Trompet met grote onderscheiding behaalde in de klas van Dhr. Benny Wiame. In Maastricht behaalde hij ook het specialisatie-diploma. Hij volgde verschillende bijkomende opleidingen, waaronder stages bij Pierre Thibaud, Donald Green (Los Angeles Philarmonic) en Urban Agnas (Stockholm Chamber Brass). Zijn veelzijdigheid is zijn grootste troef, hij beheerst zowel de trompet, picollotrompet, bugel, cornet als sopraancornet. Hij won de 1e prijs op Slaskim Konkursie (Polen) en ook in de Jean Darlier trompetwedstrijd werd hij 1e laureaat. Van 1998 tot 2005 was hij verbonden als trompet solo aan de Beethoven Academie. Sinds 2005 is Steven als trompettist verbonden aan het Orkest van de Muntschouwburg, en sinds 2003 is hij docent aan het Conservatorium te Gent. Steven is regelmatig te gast in het conservatorium van Esch-sur Alzette om er masterclasses te geven. In 2006 nam hij een solo CD op met de Metropole Brassband op Sopraan Cornet. Steven is regelmatig te horen als solist in de HaFaBra wereld. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met zijn Latin Bigband Mucho gusto.

Thomas Mellaerts

Thomas werd geboren in 1990 te Leuven. Hij volgde notenleer en trompet aan de muziekacademie van Tienen. Door de jaren heen won hij verschillende solistenwedstrijden. Zo was hij op radio Klara te horen in de finale van de Jong Tenuto-wedstrijd en voor het programma “Klara for Kids”. Hij trad reeds meermaals op als solist met de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen. Hij genoot verschillende masterclasses en privélessen van Reinhold Friedrich, Vladimir Kafelnikov, Franck Pulcini en José Chafer.
In 2014 behaalde hij het masterdiploma trompet, alsook het lerarendiploma aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel.
Zowel op barok- als op moderne trompet freelancet hij bij verschillende professionele orkesten zoals het orkest van de Muntschouwburg, Brussels Philharmonic, De Filharmonie en Orchestre Philharmonique de Liège. Tevens is hij lid van barokensemble Il Fondamento. Als dirigent is hij actief bij verschillende harmonieorkesten: Kon. Harmonie De Verbroedering uit Erps-Kwerps en de Kon. Harmonie Sint-Jozef, Tielt-Winge. Naast freelance trompettist is hij momenteel als leraar verbonden aan het Conservatorium te Leuven en de Academie van Tessenderlo.

Hoorns

Rik Vercruysse

Rik Vercruysse studeerde in de klas van André Van Driessche aan het Conservatorium van Brussel, waar hij een Eerste Prijs en Hoger Diploma Hoorn behaalde met grote onderscheiding. Aan ditzelfde conservatorium haalde hij eveneens een Eerste Prijs en Hoger Diploma Kamermuziek, bij Dhr. Arie Van Lisebeth. In 1987 werd hij laureaat van de Tenuto-wedstrijd, en vanaf 1983 tot heden was hij achtereenvolgens verbonden als hoorn-solo aan de volgende orkesten: Muziekkapel van de Gidsen, Filharmonie van Vlaanderen, BRT Filharmonisch Orkest, Nieuw Belgisch Kamerorkest, I Fiamminghi en tot slot de Beethoven Academie. Daarnaast is hij verbonden aan houtblaaskwintet Quintessens en blazersensemble I Solisti del Vento. Van 1987 tot 1996 was hij verbonden aan het Conservatorium van Gent als leraar Kamermuziek, en vanaf 1997 is hij leraar hoorn aan het Conservatorium van Antwerpen.

Marc Peremans

Op  jarige leeftijd begon hij zijn muzikale studies aan de muziekacademie van Beringen bij leraar Alex Van Aeken. In 1984, na het beëindigen van zijn humaniora, startte hij zijn muziekstudies aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel. Hij behaalde daar eerst prijzen in notenleer, transpositie, hoorn, kamermuziek en het pedagogisch diploma voor kopers. In 1986 treedt hij toe tot het Groot Harmonieorkest van de Gidsen, waar hij momenteel solist is. In 1989 studeerde hij af bij professor André Van Driessche en behaalde het hoger diploma. Vanaf 1990 schrijft hij zich in aan de Rijkshogeschool te Maastricht voor uitvoerend musicus, gedoceerd door de gereputeerde Eric Penzel, professor aan de Musikhochschule te Keulen. Regelmatig treedt hij ook op als freelance medewerker of vervanger in diverse Belgische orkesten, onder andere de Koninklijke Muntschouwburg Brussel, de Vlaamse Opera Antwerpen/Gent, het Vlaams Radio Orkest Brussel, het Filharmonisch Orkest Antwerpen en het Nationaal Orkest van België en in befaamde kamerorkesten zoals I Solisti del Vento, Prima la Musica,  Collegium Instrumentale en l’orchestre du Chambre de Wallonie. Ook werkte hij mee aan talrijke CD opnames in binnen- en buitenland.

Trombone

Jan Smets

Jan Smets werd geboren te Tongeren in 1975 en begon zijn muzikale studies op euphonium bij Argo Penné aan de muziekacademie van Tongeren. Reeds op jonge leeftijd was hij laureaat van verschillende wedstrijden. In 1990 werd hij bij Jong Tenuto verkozen tot ‘koperblazer van het jaar’. In 1991 maakte hij de overstap naar de tenortrombone. In 1993 startte hij zijn studies aan het Lemmensinstituut te Leuven in de klas van Michel Tilkin, waar hij het diploma ‘Meester in de muziek’ behaalde met de grootste onderscheiding. Na een korte periode als solo-trombonist bij het Vlaams Radio Orkest slaagde hij in 1997 als solo-trombone bij het orkest van de Koninklijke Muntschouwburg te Brussel waar hij tot op vandaag nog steeds werkzaam is. Jan is een graag geziene gast als solist in de HaFaBrawereld.  Zo creëerde hij het 2e tromboneconcerto van Johan Evenepoel. Als kamermusicus is hij verbonden aan het koperkwintet van de Munt, het Prometheus Ensemble, I Solisti del Vento, het Ottone koperkwintet en het koperensemble Gabriëli waarmee hij ook verschillende cd-projecten realiseerde. Jan is medeoprichter van het koperensemble Belgian Brass waarmee hij, samen met Epsilon Brass, Spanish Brass, Penta Brass en Mnozil Brass, in augustus 2010 deel uitmaakte van Eurobrass. Sedert december 2001 is hij docent trombone aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen. Jan verleende ook zijn diensten als free-lance trombonist bij het Collegium Instrumentale Brugense, de Beethoven Academie, I Fiamminghi, en het Rotterdams Filharmonisch orkest onder leiding van Bernard Haitink en Valiery Gergiev. Jan is mede-stichter van The Bone Project.

Tom Verschoore

Tom begon met muziek op 9-jarige leeftijd in de muziekacademie van Koekelare, waar hij notenleer, AMV, instrument (piano, trompet, bugel, slagwerk en saxofoon) en samenspel volgde. Tussen 1992 en 1996 liep Tom Kunsthumaniora aan het Lemmensinstituut te Leuven en de Kunsthumaniora van Gent, waar hij de overstap maakte van trompet naar Euphonium. In 1996 begon Tom zijn studies bastuba aan het conservatorium van Antwerpen waar hij begin 1997 overschakelde op de trombone bij dhr. Ben Haemhouts (Solotrombonist Bamberger Symfoniker). In 1999 ging Tom studeren aan het Conservatorium van Amsterdam waar hij trombone (bij dhr. Ivan Meylemans) en muziekpedagogie volgde en zijn studies succesvol beëindigde in 2001. Verder volgde Tom Masterclasses bij ondermeer Joe Burnam (Italië), Joseph Alessi (VS), Jürgen van Reijen (Nederland), Alain Trudel (Canada), Ian Bousfield (Engeland),… Als freelancer werkt Tom met verscheiden orkesten, zowel in het klassieke als in het lichtere genre: Het Vlaams Radio Orkest, het Nationaal Orkest van België, het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam, het Rotterdam Philharmonisch Orkest, Il Novecento, de Vlopera, de Koninklijke Filharmonie van Vlaanderen, de Beethovenacademie, L’ Orchestre Philharmonique de Liège, het Radio Philharmonisch Orkest Champ d’ action en Hermesensemble, El tattoo del tigre, Gabriel Rios, Spearhead, Michael Franti en verschillende bigbands. Tom was als trombonist vast verbonden aan de Opéra Royal de Wallonie van 2004 tem 2006. Sinds 2006 is hij trombonist (1ste solist) bij de Koninklijke  Muziekkapel van de Gidsen, waar hij meerdere werken als solist vertolkte. Tom is sinds 2005 ook leraar zwaar koper aan de academie van Meise.

Geert De Vos

Geert De Vos volgde zijn eerste muzikale lessen op 8-jarige leeftijd aan de muziekacademie te Aartselaar. Twee jaar later begon hij trombone te studeren bij Mark Joris. Na 4 jaar maakte Geert de overstap naar de bastrombone. In 1993 besloot hij om te gaan studeren bij Michel Tilkin aan de kunsthumaniora van het Lemmensinstituut te Leuven. Hij zette er ook zijn hogere studies verder, en studeerde af in 2001 als Meester in de Muziek met Eerste Prijzen Bastrombone, Notenleer en Kamermuziek op zak. Nadien specialiseerde hij zich nog 1 jaar en behaalde het Hoger Diploma Bastrombone met de grootste onderscheiding. Geert was lid van het befaamde Gustav Mahler Jugend Orchester, en vanaf 1997 verbonden aan het Orkest van de Muntschouwburg als bastrombonist. Ook werkt hij regelmatig samen met diverse ensembles en orkesten zoals het Wim Mertens Ensemble ,het Prometheus Ensemble, I Solisti del Vento, Rotterdams Philharmonisch, Die Rheinische Philharmonie, de Vlaamse Opera, Brussels Philharmonic, … Geert nam in 2008 zijn eerste solo-cd, genaamd Vademecum for Bass Trombone, op met de Metropole Brassband. Geert is mede-stichter van The Bone Project.
Tuba

Stephan Vanaenrode

Stephan Vanaenrode (Hasselt, 1963) studeerde aan het Lemmensinstituut in Leuven bij  Dhr. Jozef Matthessen (tuba solo Nationaal Orkest van België). Hij behaalde er 1ste prijzen notenleer, kamermuziek, euphonium en bastuba alsook het Hoger Diploma Tuba. Eind 1986 trad hij toe tot de Muziekkapel van de Belgische Zeemacht . Na  een auditie ( maart 1987) verhuisde hij naar de Muziekkapel der Gidsen waar hij onder leiding van Norbert Nozy vele binnen- en buitenlandse concerten speelde. In 2000 verliet hij de muziekkapel der Gidsen  om tuba-solo te worden in het orkest van de Nationale Opera: de Koninklijke Muntschouwburg. Hij speelt er vooral onder Antonio Pappano , Kazushi Ono, Ludovic Morlot en Alain Altinoglu. Stephan is een veelgevraagd tubaïst bij verschillende muziekensembles en orkesten. Zo speelde hij ‘Verdi’s Requiem onder Ricardo Muti en in het Mariinsky-orkest olv Valery Gergiev. Ook geeft hij verschillende masterclasses , lezingen en concerten  in binnen- en buitenland. Van 2008 tot 2012 gaf hij les bastuba, euphonium en kamermuziek aan het conservatorium van Gent. Sinds 2010 geeft hij dezelfde vakken aan de Erasmus Hogeschool Brussel, departement Conservatorium. Vele opnames staan op zijn palmares. Naast verschillende CD’s met de muziekkapel van de Gidsen zijn er ook legendarische cd’s zoals ‘30jaar Gabrieli-ensembles’ , Pushing the Limits, Russian Heritage en IO met Belgian Brass en vooral de integrale opera “L’Uomo dal fiore in bocca” van Luc Brewaeys. Stephan is een Yamaha –artiest . Hij speelt op de F-tuba YFB 822 S (5/4) , de Yamaha York YCB 826 S (6/4) en de Neo Euphonium YEP 642 S.

Slagwerk

Gaetan La Mela

Gaetan La Mela begon zijn muzikale carriere aan de Muziekacademie te Genk. Daarna vervolgde hij zijn studie aan het Lemmensinstituut te Leuven, waar hij het diploma Meester in de Muziek behaalde bij Dhr. Ouderits. Aan ditzelfde instituut behaalde hij ook een pedagogisch diploma en een specialisatie kamermuziek. Hij volgde masterclasses bij Rainer Seegers en Franz Schindlebeck (Berliner Philharmoniker). Gaetan La Mela is laureaat van diverse concours, zoals de Wedstrijd van de Link-Stichting (Tilburg) en de eerste internationale wedstrijd voor HaFaBra-solisten in Amsterdam. Ook ontving hij de Alcatel Encouragement Award. Gaetan La Mela behoort tot de vaste kern musici bij het HERMES-ensemble en is lid van Belgian Brass. Als freelance percussionist is hij aan de slag bij diverse orkesten, zoals het Orkest van de Vlaamse Opera, het Vlaams Symfonieorkest, het Orkest van de Koninklijke Muntschouwburg en het Vlaams Radio Orkest. Hij treedt ook regelmatig op als jurylid bij diverse wedstrijden en geeft slagwerkles aan de Muziekacademies van Gooik, Genk en Dilsen-stokkem. Als solist concerteert Gaetan La Mela regelmatig in binnen- en buitenland. Zo realiseerde hij in 2005 een live opname (CD en DVD) van het “concertino for xylophone and orchestra” van de Japanse componist Toshiro Mayuzumi met medewerking van brass band Buizingen en dit ter gelegenheid van het wereldkampioenschap voor brass bands te Kerkrade. In 2006 werkte hij als solist mee aan de Belgische creatie van “Anarca”, een compositie van de Italiaanse componist Georgio Battistelli voor slagwerk, fluit en groot symfonisch orkest en dit met het symfonisch orkest van de Vlaamse Opera olv. Luca Pfaff. Voor Hermesensemble realiseerde hij solo-optredens met muziek van onder meer Kaija Saariaho en Salvatore Sciarrino.

Luk Artois

Werd geboren op 6 mei 1970 te Leuven. Tijdens zijn klassieke humaniorastudies aan het Sint-Jozefscollege te Sint-Pieters-Woluwe kreeg hij slagwerkonderricht van dhr. Roger Roskams en dhr.Alois Verbeeck aan het Stedelijk Conservatorium van Leuven, waar hij in 1990 de regeringsmedaille behaalde. Hij vervolgde zijn hogere muziekstudies aan het Lemmensinstituut te Leuven. Hij behaalde daar eerste prijzen voor notenleer en slagwerk en de graad van Meester in de Muziek optie slagwerk in de klas van dhr. Alois Verbeeck en kamermuziek in de klas van dhr. Leo Ouderits. In 1997 behaalde hij het specialisatiediploma voor slagwerk bij dhr. Leo Ouderits. Na zijn opleiding volgde hij verschillende meestercursussen, waaronder de Stockhausen Kurse in 1998, 1999 en 2000 bij Prof. Andreas Boettger en meestercursussen voor pauken bij Prof. David Punto (Universität der Kunste Berlin), dhr. Marinus Komst (Koninklijk Concertgebouw Orkest) en Norbert Schmitt (SWR-Sinfonieorchester). Hij nam ook privé-les bij Prof. Rainer Seegers (Berliner Philharmonisches Orchester). In 1994 werd hij Tenuto finalist. Tot hij solo paukenist werd bij de Beethoven Academie in 2000, werkte hij als freelance slagwerker en paukenist in de meeste Belgische orkesten. Sinds september 2003 werkt hij als solo paukenist in het Orkest van de Muntschouwburg. Hij speelt ook in ensembles voor moderne en oude muziek, ondermeer het Hermes Ensemble, Il Fondamento, Currende en Anima Eterna.